Announce

Calls for Papers and Contributions

Collaborators for Digital Project -- "Generative Waters"
Posted: Sunday, March 17, 2024 - 14:52

“Generative Waters” is an investigation of Palissy's Lost Grotto co-lead by Luis Rodríguez-Rincón (Assistant Professor of Spanish at Haverford College), and Kelley O'Brien (Assistant Professor of New Media at UNC Greensboro). Together we are working on a multi-phase project to recreate Bernard Palissy’s sixteenth-century ceramic grotto, as described in his text Architecture et Ordonnance de la grotto rustique (La Rochelle, 1563), as an immersive 3D environment to complement the translation into English of this description for the first time.

We have already translated his written description of the Grotto from French to English and are working to construct a 3D digital model of the space. Our hope is that this digital model will then take the form of a digital interactive space, specifically a webpage devoted to the translation and a navigable version of the model. Additionally we want to explore the use of Virtual Reality/VR headsets as an immersive animated experience of the model and a specifically designed directional soundtrack.

As part of this work, we are aiming to gather a group of humanist specialists (both art historians, literary scholars, and historians of Early Modern France) to help us brainstorm possible frameworks for bringing our immersive digital project to as wide a public and specialist audience as possible. In working towards this massive project, we are soliciting a multi-stage grant from the NEH to help support this work. One of the goals of the first stage would be to convene humanist scholars of the Renaissance together to discuss ways to best align our project with the needs and insights of specialists in the field. Can our model be made into a useful tool for Renaissance scholarship and pedagogy today? How can we ensure our website and model reflects the most up-to-date insights of specialists in the field? These are just some of the questions we hope to answer to help guide the realization of the project.

Our full Call for Collaborators can be found at in this google doc

Please email your qualifications, interests and questions to Kelley O’Brien at kaobrien@uncg.edu

Appel à contribution pour Albineana 37 (2025), dirigé par Mathilde Bernard, Nadine Kuperty-Tsur et Alicia Viaud
Posted: Sunday, March 17, 2024 - 14:50

Le rapport d’Agrippa d’Aubigné aux femmes n’est pas simple ; l’enfant aegre partus ne doit sa vie qu’à la mort de l’une d’entre elles, ce qui peut expliquer une tendance à la mise à distance. De nombreuses femmes sont ainsi présentées comme des incarnations d’une altérité radicale : la mère, cette figure qui, pour absente qu’elle soit, hante l’entièreté de l’œuvre, sous des dehors la plupart du temps peu rassurants, mais néanmoins ambivalents[i] ; l’amante, qui revêt des habits pétrarquistes aux chatoiements inquiétants et qui, jeunesse éclatante a son double dans les vieilles repoussantes du Printemps[ii] ; les femmes « détestées », qui sont présentées comme des symboles de débauche[iii] ; les reines qui deviennent sorcières sous sa plume[iv] ; les parangons bibliques de l’impiété – Jézabel[v] et autres Athalie – ; ou les femmes mythiques venues du monde gréco‑romain pour faire du poète une proie, Diane la chasseresse[vi], qui bien sûr se cache dans la belle Salviati, autre menace de mort.

À côté de ces femmes si diverses en possibilité d’anéantissement du corps et de l’âme de l’écrivain – car ces figures sont avant tout littéraires –, Agrippa d’Aubigné offre aux lecteurs de nombreux exemples de femmes admirables, qui dans leur grandeur n’en sont pas moins pour la plupart également mises à distance. Au rang de ces femmes viennent en premier lieu les martyres : les sœurs Foucaude – des enfants –, Jane Gray, jeune, reine, vertueuse et pieuse[vii]… Puis les reines protestantes qui ont su gouverner en homme, éloge équivoque s’il en est : Elizabeth, Jeanne d’Albret[viii], figurant de nouvelles Deborah.

Enfin viennent d’autres femmes, plus accessibles sans doute, celles qui se sacrifient pour leur parti, comme Catherine de Bourbon[ix], nouvelle Esther, des femmes poètes et salonnières comme les dames des Roches[x] ou, plus proches encore du peuple, ces figures de la dévotion, jeune fille allaitant le vieillard et à l’inverse femme âgée (aux mamelles taries) allaitant un nourrisson. Quelques‑unes enfin, bien réelles celles‑là, tissées à la vie d’Agrippa d’Aubigné et présentes en ses écrits : ses femmes, ses filles.

Comment dès lors concilier ce mélange d’attirance et de répulsion dont le Printemps se fait l’écho, d’admiration pour des femmes qui sont le lieu et la preuve de la grâce suprême de Dieu, n’agissant jamais tant que lorsqu’elle élève la faiblesse, et de mépris horrifié pour la putain et la sorcière, de connivence[xi] et de hiérarchisation des rapports[xii] ? Comment comprendre que la femme soit le plus souvent tenue à distance respectable : faut‑il en chercher les raisons dans les structures patriarcales d’une société qui n’assigne pas aux femmes un rôle de même importance qu’aux hommes, dans la vie d’un enfant à qui a manqué une présence féminine, d’un amant éconduit, d’un veuf éploré, d’un sujet méfiant d’une souveraine aux finesses italiennes ? Quel est le sens de la parole ou du silence des femmes dans l’œuvre d’Agrippa d’Aubigné ? Comment les voix féminines et les voix de l’énonciateur se mêlent‑elles et dans quelle optique[xiii] ? Quelle possibilité les femmes protestantes ont‑elles de se faire entendre[xiv] ? Peut‑on, avec Catharina Randall Coats[xv], penser un « parler mystique » de la femme albinéenne, qui l’élèverait à un statut équivalent à celui de l’énonciateur de la fin des Tragiques, « extatique », « au giron de son Dieu » ?

Les articles s’intéresseront aux différents aspects de la présence des femmes dans la vie et dans l’œuvre d’Agrippa d’Aubigné. Ils pourront adopter un angle biographique, interrogeant le rôle des amants, des épouses et des filles dans l’existence de l’écrivain, et croiser cette approche avec une analyse des représentations des figures féminines dans l’œuvre. On pourra également axer sa réflexion sur la dimension symbolique et mythique de la représentation des femmes admirées ou honnies, sur la trace, l’inflexion féminines de l’écriture ; considérer la question politique, la résistance, le zèle des femmes ; voir comment en elles réside paradoxalement la plus grande fiance d’Agrippa (les plus zélés sont pour beaucoup des femmes) et son plus grand effroi (les plus machiavéliques sont sans doute des femmes). Les articles se demanderont comment concilier les rapports de l’homme avec les personnes et les rapports de l’écrivain avec les êtres de papier, afin de rendre compte d’une vision des femmes plus riche que les passages canoniques offrant à les voir victimes ou démons nous laissent augurer. Le volume s’ouvrira à des articles présentant la place particulière de la femme protestante à cette époque, ainsi qu’à des réflexions plus larges sur la représentation des femmes à la Renaissance.

Les propositions de contribution, de quelques lignes, sont à rendre avant le 31 mai 2024 aux adresses suivantes : bernardm@parisnanterre.fralicia.viaud@umontreal.cakuperty@tauex.tau.ac.il.

Après acceptation de la proposition de contribution, les articles d’environ 30 000 signes, en français ou en anglais, seront à rendre pour le 1er mars 2025.

[i] Voir Jean‑Raymond Fanlo, Tracés, ruptures. La composition instable des Tragiques, Paris, Champion, 1990, chap. I, 3.2, « Les figures ambivalentes de la mère », p. 83‑87.

[ii] Voir Véronique Ferrer, L’Amoureuse rage. Agrippa d’Aubigné poète profane, Genève, Droz, 2022 et Le Printemps, Julien Goeury (éd.), Paris, Classiques Garnier, 2023.

[iii] Voir Éliane Viennot, « Agrippa d’Aubigné, Marguerite de Valois et le Divorce satyrique », Albineana, 7, 1996, p. 87-111.

[iv] Voir Jean‑Raymond Fanlo, « Catherine de Médicis, monstre femelle. Agrippa d’Aubigné, Les Tragiques, livre I », dans Régis Bertrand et Anne Carol (dir.), Le « Monstre » humain : Imaginaire et société [en ligne], Aix-en-Provence, Presses universitaires de Provence, 2005.

[v] Voir Gisèle Matthieu‑Castellani, Agrippa d’Aubigné. Le Corps de Jézabel, Paris, Presses universitaires de France, 1991.

[vi] Voir Jean‑Raymond Fanlo et Marie‑Dominique Legrand (dir.), Le Mythe de Diane en France au XVIe siècle, Albineana, 14, 2002.

[vii] Voir Antoinette Gimaret, « “Ses gants et son livret pour faire testament”. Le récit de la mort de Jane Grey dans l’Histoire des Martyrs de Jean Crespin et les Tragiques d’Agrippa d’Aubigné », dans Line Cottegnies, Anne‑Marie Miller‑Blaise et Christine Sukic (dir.), Objets et anatomie du corps héroïque dans l’Europe de la première modernité, Paris, Classiques Garnier, 2019, p. 25‑45.

[viii] Voir Marie‑Madeleine Fragonard, « L’éloge d’Elisabeth », dans François Charpentier (dir.), Les Tragiques d’Agrippa d’Aubigné. Actes de la journée d’étude Agrippa d’Aubigné, 9 nov. 1990, Cahiers Textuel, 9, 19 1, p. 39-52 ; Cécile Huchard, « Jeanne d’Albret, Élisabeth d’Angleterre, reines, et héroïnes protestantes ? », dans Gilbert Schrenck, Anne-Elisabeth Spica, Pascale Thouvenin (dir.), Héroïsme féminin et femmes illustres (XVIe‑XVIIe siècles). Une représentation sans fiction, Paris, Classiques Garnier, 2019, p. 91‑105.

[ix] Voir le Traitté des douceurs de l’affliction, Gilbert Schrenck (éd), dans Œuvres, t. III, Paris, Garnier, 2014.

[x] Voir Madeleine Lazard, « Deux féministes poitevines au XVIe siècle : Les dames des Roches », Albineana, 3, 1990, p. 143‑153.

[xi] Cette connivence et cette proximité confiante furent semblent‑ils au fondement des liens conjugaux qui unissait Agrippa d’Aubigné tant à Suzanne de Lezay qu’à Renée Burlamacchi (voir Gilbert Schrenck, notices en ligne sur les femmes d’Agrippa d’Aubigné dans le Grand Dictionnaire des Femmes de l’Ancien Régime, 2005 : Aubigné (Michèle), Burlamacchi (Renée), L’Estang (Catherine de), Lezay (Suzanne de), Limur (Anne de), Salviati (Diane)). Elle marque aussi la couleur de la relation qu’il a entretenue avec Catherine de Bourbon, mélange de respect, d’admiration et d’amitié (outre son introduction de l’édition du Traitté des douceurs de l’affliction, on pourra consulter l’article suivant de Gilbert Schrenck : « Rhétorique de l’affliction : Catherine de Bourbon, Agrippa d’Aubigné et la Conférence de Nancy (1600) », dans Claude La Charité et Roxanne Roy (dir.), Femmes, rhétorique et éloquence sous l’Ancien Régime, Saint-Étienne, Publications de l’université de Saint-Étienne, 2012, p. 299‑310).

[xii] Rare sont les femmes qui peuvent gouverner et il semble clair par ailleurs qu’Agrippa d’Aubigné n’assigne pas le même rôle aux femmes qu’aux hommes, comme en témoigne la Lettre à ses filles.

[xiii] Voir Samuel Junod, « Voix féminines dans l’œuvre d’Aubigné », Women in French Studies, 11, 2003, p. 25‑37.

[xiv] Catharina Randall Coats, « Shouting Down Abraham: How Sixteenth Century Huguenot Women Found Their Voice », Renaissance Quarterly, vol. 50, 2, 1997, p. 411‑442?

[xv] Catharina Randall Coats, « La femme : un prétexte silencieux dans l’œuvre d’Agrippa d’Aubigné », Albineana, 7, 1996, p. 76.

Palissy's Lost Grotto NEH Digital Projects for the Public
Posted: Sunday, March 17, 2024 - 10:32

Generative Waters” is an investigation of Palissy's Lost Grotto co-lead by Luis Rodríguez-Rincón (Assistant Professor of Spanish at Haverford College), and Kelley O'Brien (Assistant Professor of New Media at UNC Greensboro). Together we are working on a multi-phase project to recreate Bernard Palissy’s sixteenth-century ceramic grotto, as described in his text Architecture et Ordonnance de la grotto rustique (La Rochelle, 1563), as an immersive 3D environment to complement the translation into English of this description for the first time.

We have already translated his written description of the Grotto from French to English and are working to construct a 3D digital model of the space. Our hope is that this digital model will then take the form of a digital interactive space, specifically a webpage devoted to the translation and a navigable version of the model. Additionally we want to explore the use of Virtual Reality/VR headsets as an immersive animated experience of the model and a specifically designed directional soundtrack.

As part of this work, we are aiming to gather a group of humanist specialists (both art historians, literary scholars, and historians of Early Modern France) to help us brainstorm possible frameworks for bringing our immersive digital project to as wide a public and specialist audience as possible. In working towards this massive project, we are soliciting a multi-stage grant from the NEH to help support this work. One of the goals of the first stage would be to convene humanist scholars of the Renaissance together to discuss ways to best align our project with the needs and insights of specialists in the field. Can our model be made into a useful tool for Renaissance scholarship and pedagogy today? How can we ensure our website and model reflects the most up-to-date insights of specialists in the field? These are just some of the questions we hope to answer to help guide the realization of the project.

Our full Call for Collaborators can be found at in this google doc

Please email your qualifications, interests and questions to Kelley O’Brien at kaobrien@uncg.edu

Les femmes dans la vie et l'oeuvre d'Agrippa d'Aubigné / Women in the life and writings of Agrippa d'Aubigné
Posted: Sunday, March 17, 2024 - 10:31

Appel à contribution pour Albineana 37 (2025), dirigé par Mathilde Bernard, Nadine Kuperty-Tsur et Alicia Viaud

Le rapport d’Agrippa d’Aubigné aux femmes n’est pas simple ; l’enfant aegre partus ne doit sa vie qu’à la mort de l’une d’entre elles, ce qui peut expliquer une tendance à la mise à distance. De nombreuses femmes sont ainsi présentées comme des incarnations d’une altérité radicale : la mère, cette figure qui, pour absente qu’elle soit, hante l’entièreté de l’œuvre, sous des dehors la plupart du temps peu rassurants, mais néanmoins ambivalents[i] ; l’amante, qui revêt des habits pétrarquistes aux chatoiements inquiétants et qui, jeunesse éclatante a son double dans les vieilles repoussantes du Printemps[ii] ; les femmes « détestées », qui sont présentées comme des symboles de débauche[iii] ; les reines qui deviennent sorcières sous sa plume[iv] ; les parangons bibliques de l’impiété – Jézabel[v] et autres Athalie – ; ou les femmes mythiques venues du monde gréco‑romain pour faire du poète une proie, Diane la chasseresse[vi], qui bien sûr se cache dans la belle Salviati, autre menace de mort.

À côté de ces femmes si diverses en possibilité d’anéantissement du corps et de l’âme de l’écrivain – car ces figures sont avant tout littéraires –, Agrippa d’Aubigné offre aux lecteurs de nombreux exemples de femmes admirables, qui dans leur grandeur n’en sont pas moins pour la plupart également mises à distance. Au rang de ces femmes viennent en premier lieu les martyres : les sœurs Foucaude – des enfants –, Jane Gray, jeune, reine, vertueuse et pieuse[vii]… Puis les reines protestantes qui ont su gouverner en homme, éloge équivoque s’il en est : Elizabeth, Jeanne d’Albret[viii], figurant de nouvelles Deborah.

Enfin viennent d’autres femmes, plus accessibles sans doute, celles qui se sacrifient pour leur parti, comme Catherine de Bourbon[ix], nouvelle Esther, des femmes poètes et salonnières comme les dames des Roches[x] ou, plus proches encore du peuple, ces figures de la dévotion, jeune fille allaitant le vieillard et à l’inverse femme âgée (aux mamelles taries) allaitant un nourrisson. Quelques‑unes enfin, bien réelles celles‑là, tissées à la vie d’Agrippa d’Aubigné et présentes en ses écrits : ses femmes, ses filles.

Comment dès lors concilier ce mélange d’attirance et de répulsion dont le Printemps se fait l’écho, d’admiration pour des femmes qui sont le lieu et la preuve de la grâce suprême de Dieu, n’agissant jamais tant que lorsqu’elle élève la faiblesse, et de mépris horrifié pour la putain et la sorcière, de connivence[xi] et de hiérarchisation des rapports[xii] ? Comment comprendre que la femme soit le plus souvent tenue à distance respectable : faut‑il en chercher les raisons dans les structures patriarcales d’une société qui n’assigne pas aux femmes un rôle de même importance qu’aux hommes, dans la vie d’un enfant à qui a manqué une présence féminine, d’un amant éconduit, d’un veuf éploré, d’un sujet méfiant d’une souveraine aux finesses italiennes ? Quel est le sens de la parole ou du silence des femmes dans l’œuvre d’Agrippa d’Aubigné ? Comment les voix féminines et les voix de l’énonciateur se mêlent‑elles et dans quelle optique[xiii] ? Quelle possibilité les femmes protestantes ont‑elles de se faire entendre[xiv] ? Peut‑on, avec Catharina Randall Coats[xv], penser un « parler mystique » de la femme albinéenne, qui l’élèverait à un statut équivalent à celui de l’énonciateur de la fin des Tragiques, « extatique », « au giron de son Dieu » ?

Les articles s’intéresseront aux différents aspects de la présence des femmes dans la vie et dans l’œuvre d’Agrippa d’Aubigné. Ils pourront adopter un angle biographique, interrogeant le rôle des amants, des épouses et des filles dans l’existence de l’écrivain, et croiser cette approche avec une analyse des représentations des figures féminines dans l’œuvre. On pourra également axer sa réflexion sur la dimension symbolique et mythique de la représentation des femmes admirées ou honnies, sur la trace, l’inflexion féminines de l’écriture ; considérer la question politique, la résistance, le zèle des femmes ; voir comment en elles réside paradoxalement la plus grande fiance d’Agrippa (les plus zélés sont pour beaucoup des femmes) et son plus grand effroi (les plus machiavéliques sont sans doute des femmes). Les articles se demanderont comment concilier les rapports de l’homme avec les personnes et les rapports de l’écrivain avec les êtres de papier, afin de rendre compte d’une vision des femmes plus riche que les passages canoniques offrant à les voir victimes ou démons nous laissent augurer. Le volume s’ouvrira à des articles présentant la place particulière de la femme protestante à cette époque, ainsi qu’à des réflexions plus larges sur la représentation des femmes à la Renaissance.

Les propositions de contribution, de quelques lignes, sont à rendre avant le 31 mai 2024 aux adresses suivantes : bernardm@parisnanterre.fralicia.viaud@umontreal.cakuperty@tauex.tau.ac.il.

Après acceptation de la proposition de contribution, les articles d’environ 30 000 signes, en français ou en anglais, seront à rendre pour le 1er mars 2025.

[i] Voir Jean‑Raymond Fanlo, Tracés, ruptures. La composition instable des Tragiques, Paris, Champion, 1990, chap. I, 3.2, « Les figures ambivalentes de la mère », p. 83‑87.

[ii] Voir Véronique Ferrer, L’Amoureuse rage. Agrippa d’Aubigné poète profane, Genève, Droz, 2022 et Le Printemps, Julien Goeury (éd.), Paris, Classiques Garnier, 2023.

[iii] Voir Éliane Viennot, « Agrippa d’Aubigné, Marguerite de Valois et le Divorce satyrique », Albineana, 7, 1996, p. 87-111.

[iv] Voir Jean‑Raymond Fanlo, « Catherine de Médicis, monstre femelle. Agrippa d’Aubigné, Les Tragiques, livre I », dans Régis Bertrand et Anne Carol (dir.), Le « Monstre » humain : Imaginaire et société [en ligne], Aix-en-Provence, Presses universitaires de Provence, 2005.

[v] Voir Gisèle Matthieu‑Castellani, Agrippa d’Aubigné. Le Corps de Jézabel, Paris, Presses universitaires de France, 1991.

[vi] Voir Jean‑Raymond Fanlo et Marie‑Dominique Legrand (dir.), Le Mythe de Diane en France au XVIe siècle, Albineana, 14, 2002.

[vii] Voir Antoinette Gimaret, « “Ses gants et son livret pour faire testament”. Le récit de la mort de Jane Grey dans l’Histoire des Martyrs de Jean Crespin et les Tragiquesd’Agrippa d’Aubigné », dans Line Cottegnies, Anne‑Marie Miller‑Blaise et Christine Sukic (dir.), Objets et anatomie du corps héroïque dans l’Europe de la première modernité, Paris, Classiques Garnier, 2019, p. 25‑45.

[viii] Voir Marie‑Madeleine Fragonard, « L’éloge d’Elisabeth », dans François Charpentier (dir.), Les Tragiques d’Agrippa d’Aubigné. Actes de la journée d’étude Agrippa d’Aubigné, 9 nov. 1990, Cahiers Textuel, 9, 19 1, p. 39-52 ; Cécile Huchard, « Jeanne d’Albret, Élisabeth d’Angleterre, reines, et héroïnes protestantes ? », dans Gilbert Schrenck, Anne-Elisabeth Spica, Pascale Thouvenin (dir.), Héroïsme féminin et femmes illustres (XVIe‑XVIIe siècles). Une représentation sans fiction, Paris, Classiques Garnier, 2019, p. 91‑105.

[ix] Voir le Traitté des douceurs de l’affliction, Gilbert Schrenck (éd), dans Œuvres, t. III, Paris, Garnier, 2014.

[x] Voir Madeleine Lazard, « Deux féministes poitevines au XVIe siècle : Les dames des Roches », Albineana, 3, 1990, p. 143‑153.

[xi] Cette connivence et cette proximité confiante furent semblent‑ils au fondement des liens conjugaux qui unissait Agrippa d’Aubigné tant à Suzanne de Lezay qu’à Renée Burlamacchi (voir Gilbert Schrenck, notices en ligne sur les femmes d’Agrippa d’Aubigné dans le Grand Dictionnaire des Femmes de l’Ancien Régime, 2005 : Aubigné (Michèle), Burlamacchi (Renée), L’Estang (Catherine de), Lezay (Suzanne de), Limur (Anne de), Salviati (Diane)). Elle marque aussi la couleur de la relation qu’il a entretenue avec Catherine de Bourbon, mélange de respect, d’admiration et d’amitié (outre son introduction de l’édition du Traitté des douceurs de l’affliction, on pourra consulter l’article suivant de Gilbert Schrenck : « Rhétorique de l’affliction : Catherine de Bourbon, Agrippa d’Aubigné et la Conférence de Nancy (1600) », dans Claude La Charité et Roxanne Roy (dir.), Femmes, rhétorique et éloquence sous l’Ancien Régime, Saint-Étienne, Publications de l’université de Saint-Étienne, 2012, p. 299‑310).

[xii] Rare sont les femmes qui peuvent gouverner et il semble clair par ailleurs qu’Agrippa d’Aubigné n’assigne pas le même rôle aux femmes qu’aux hommes, comme en témoigne la Lettre à ses filles.

[xiii] Voir Samuel Junod, « Voix féminines dans l’œuvre d’Aubigné », Women in French Studies, 11, 2003, p. 25‑37.

[xiv] Catharina Randall Coats, « Shouting Down Abraham: How Sixteenth Century Huguenot Women Found Their Voice », Renaissance Quarterly, vol. 50, 2, 1997, p. 411‑442?

[xv] Catharina Randall Coats, « La femme : un prétexte silencieux dans l’œuvre d’Agrippa d’Aubigné », Albineana, 7, 1996, p. 76.

MLA Forum on French Sixteenth-Century Language, Literature, and Culture
Posted: Tuesday, February 6, 2024 - 18:31

FRENCH SIXTEENTH-CENTURY CALLS FOR PAPERS: MLA 2025

 

The MLA Forum on French Sixteenth-Century Language, Literature, and Culture invites proposals (in French or English) on the following topic for the Modern Language Association of America’s annual convention (MLA 2025), to be held in New Orleans, 9–12 January 2025. (MLA membership required by April. For regular members traveling from outside the US, small grants are available.) Feel free to circulate this call.

 

For more information on the MLA convention, please see:

https://www.mla.org/Events/2025-MLA-Convention

 

New Work in Sixteenth-Century French Literary and Cultural Studies

The Executive Committee for the Forum on Sixteenth-Century French Literature invites proposals (in French or English) for papers on any aspect of sixteenth-century French literature and culture to be delivered at the MLA convention in New Orleans, 9–12 January 2025. We will consider scholarship from a variety of perspectives and theoretical approaches, and welcome abstracts from scholars at any stage of their careers. Please send a 250-word abstract and brief CV to Hassan Melehy (hmelehy@unc.edu) by 15 March 2020.

 

Teaching the French Sixteenth Century in the Twenty-First century

How do we teach sixteenth-century literature and culture in the twenty-first century? The Executive Committee for the Forum on Sixteenth-Century French Language, Literature, and Culture invites proposals for a roundtable on this subject at the MLA Convention in New Orleans, January 9–12, 2025. We are interested in all aspects of the question. Please send a 250-word abstract and brief CV to Charles-Louis Morand-Métivier (cmorandm@uvm.edu) by 15 March 2020.

 

Seeing, Watching, Looking in Sixteenth Century France (1480–1630)

Beyond eyewitness testimony and our modern emphasis on eyesight, how do writers and characters see, watch, look at things and beings in the long sixteenth century (1480–1630), in France and in other Francophone regions? What implications do literary and cultural explorations of scopic acts have on fields of knowledge and practice such as—among others—aesthetic representation, embodied cognition, relationality and intersubjectivity, and power and agency? What figurative implications prevail? How does seeing intersect with other sensory perceptions? We welcome proposals examining significant genre differences, in particular: What are the messenger recounting acts of violence on the tragic stage, the mystic transcribing her vision, the ethnographer watching alien rituals, the philosopher eulogizing a blind sage, the lover circumscribing forbidden sights, the prophet articulating the invisible, or the poet dismembering beauty in a blason or satire, really doing, literarily? And—within and beyond literature—how do different forms afford different ways to experience and think about seeing and looking? Please send a 250-word abstract and brief CV to Corinne Noiroit (cnoirot@vt.edu) by 15 March 2020.


 

  •  
  • 1 of 170
  • >>>

Grants

aide à la publication de thèse en musicologie, association Philippe Lescat

Posted 17 Mar 2023 - 06:32

L’association Philippe Lescat, dédiée à la promotion de travaux musicologiques, offre en 2023 une aide de 500€ à un-e jeune chercheur-se pour publication de sa thèse, avec le soutien de l’association Musique ancienne en Sorbonne.

La thèse devra porter sur les thématiques suivantes, en lien avec l’œuvre de Philippe Lescat, musicologue (1955-2002), sur la période des XVIIe et XVIIIe siècles en France :

*Musique religieuse instrumentale et vocale

*Musique instrumentale et vocale profane

*Pratiques, interprétation et traités musicaux

*Vie musicale : compositeurs, compositrices, musiciens, musiciennes, etc.

*Éducation et formation musicales (enseignement privé, maîtrises, apprentissage, corporations, etc.).

Dossier à envoyer avant le 30 avril 2023.

****

L’aide sera accordée sur dossier qui comprendra sous forme électronique :

*l’attestation du diplôme
*un résumé de la thèse ou du livre à publier
*la thèse ou le livre à publier sous forme électronique
*les rapports de jury
*un CV indiquant les publications éventuelles
*un engagement d’un éditeur (mail, lettre, contrat)
*une fiche de candidature à télécharger sur le site de l’association : http://www.philippe-lescat-asso.fr/

Le dossier est à envoyer avant le 30 avril 2023
Le nom de la lauréate ou du lauréat sera annoncé le 15 juin 2023
Le montant de l’aide sera effectif sur acceptation de l’éditeur-trice de la thèse.
Le jury est constitué de deux membres de l’association Philippe Lescat et d’une chercheuse ou une chercheur concerné par le domaine de la thèse.
La publication mentionnera « Avec l’aide de l’Association Philippe Lescat ».
Pour tous renseignements et pour l’envoi du dossier, écrire à :
Dominique Ledevin (présidente de l’association) : domledevin@orange.fr
Bertrand Porot (secrétaire de l’association) : bertrand.porot@gmail.com

Site de l’association.

 

Société d'Etude du XVIIe siècle - Aide à l'édition 2023

Posted 3 Mar 2023 - 05:22

La Société d’étude du XVIIe siècle propose chaque année une aide à l’édition.

Celle-ci concerne des ouvrages de toute discipline, en langue française, portant sur la période 1580-1720.

Trois ouvrages, dont au moins une thèse, peuvent être subventionnés chaque année. Une préférence sera accordée aux ouvrages signés par un seul auteur.

Le montant maximum de l’aide accordée est de deux mille euros par titre.

Les modalités de soumission du dossier sont disponibles sur le site de la Société d’étude du XVIIe siècle.

Délai de candidature : 30 juin 2023.

Prix XVIIe siècle : appel à candidatures (ouvrages parus en 2022)

Posted 18 Jan 2023 - 04:43

Prix XVIIe siècle

Appel à candidatures pour les ouvrages parus en 2022

Depuis 1984, la Société d’Etude du XVIIe siècle décerne, chaque année, un Prix XVIIe siècle assorti d’une somme de 2000 euros. Ayant pour but d’encourager la diffusion d’un savoir rigoureux auprès du plus large public, ce Prix récompense, sans exclusive de discipline, un ouvrage traitant du XVIIe siècle, paru l’année précédente.

Les auteurs dont l'ouvrage est paru durant l'année 2022 sont invités à candidater en adressant leur livre en double exemplaire avant le 31 mars 2023, au Président de la Société d'Etude du XVIIe siècle, à l'adresse suivante :

M. Jean-Robert Armogathe
Cassiciacum
28 rue du Filoir
45 130 Meung-sur-Loire

Les ouvrages ne seront pas retournés.

---

Lauréats précédents :

2020 – Valérie Carpenter-Vanhaverbeke et Alexandre Maral, Antoine Coysevox. Le sculpteur du Grand siècle, Paris, Arthena, 2020.

2019 – Yann Rodier, Les raisons de la haine. Histoire d’une passion dans la France du premier XVIIe siècle (1610-1659),  Ceyzérieu, Champ Vallon, 2019.

2018 - Catherine Secrétan et Willem  Frijhoff (dir.), Dictionnaire des Pays Bas au Siècle d’Or, Paris, CNRS Editions, 2018.

2017 - François Friche, Entre Terre et Ciel. Romans comiques et mystère de l’Incarnation (1620-1660), Paris, Hermann,  2017.

2016    – Ariane James-Sarazin, Hyacinthe Rigaud. Le catalogue raisonné, Dijon, Editions Faton, 2016.

2015 (deux lauréats)  – Aude Volpilhac, « Le secret de bien lire ». Lecture et herméneutique de soi en France au XVIIe siècle, Paris, Honoré Champion, 2015

– Yannick Nexon, Le chancelier Séguier (1588-1672), ministre, dévot et mécène au Grand Siècle, Paris, Champ Vallon, 2015.

2014     – Nathalie Lecomte, Entre cours et jardins d’illusions. Le ballet en Europe (1515-1715), Paris, Centre National de la Danse, 2014.

2013     – Sophie Vergnes, Les Frondeuses : une révolte au féminin (1643-1661), Seyssel, Champ Vallon, 2013.

2012     – Isabelle Landy, Entre Philologie et linguistique : approches de la langue classique, Paris, Garnier, 2012.

2011     – Bartholomé Benassar, Vélasquez, Paris, De Fallois, 2011.

Margarita M. Hanson Fund - subvention d'aide à la publication en musicologie - 1er novembre

Posted 14 Sep 2022 - 08:24

Margarita M. Hanson Fund - subvention d'aide à la publication

La Société française de musicologie a reçu en 2021 un important legs de la musicologue britannique Margarita M. Hanson (Cuba 1919 – Paris 2020) pour subventionner « des livres, dans n’importe quelle langue, sur la musique française antérieure à 1750, ou sur la culture musicale française antérieure à 1750, ou la publication d’une importante édition de répertoires français antérieurs à 1750 ».

Pour plus de détails à propos de cette aide à la publication dont la date limite est le 1er novembre 2022, veuillez cliquer ici.

Société d'Etude du XVIIe siècle - Aide à l'édition

Posted 23 May 2022 - 04:52

La Société d’étude du XVIIe siècle propose chaque année une aide à l’édition.

Celle-ci concerne des ouvrages de toute discipline, en langue française, portant sur la période 1580-1720.

Trois ouvrages, dont au moins une thèse, peuvent être subventionnés chaque année. Une préférence sera accordée aux ouvrages signés par un seul auteur.

Le montant maximum de l’aide accordée est de deux mille euros par titre.

Les modalités de soumission du dossier sont disponibles sur le site de la Société d’étude du XVIIe siècle.

Délai de candidature : 30 juin 2022.

Jobs

Assistant Professor of French at the University of Miami
Posted 29 Mar 2024 - 11:33

University of Miami, Michele Bowman Underwood Department of Modern Languages and Literatures is seeking applications for a tenure-track Assistant Professor, beginning August 15, 2024. This Assistant Professor is expected to contribute to the department’s intellectual life by maintaining an active research and publication agenda focusing on French literature and/or language, teaching courses at the undergraduate and graduate levels, directing dissertations, and serving on departmental, college, and/or university committees. We seek candidates whose teaching and research intersect with the work of other faculty in Modern Languages and Literatures and elsewhere in the College of Arts and Sciences. The teaching assignment is two courses per semester.

Minimum requirements include a Ph.D. in French or a closely related field.

Applications consisting of a curriculum vitae (CV), cover letter, and list of recommenders should be submitted through the UM website [see link below]. Review of applications will begin April 20 and will continue until the position is filled. Three letters of recommendation, a statement of teaching philosophy, and a writing sample will be required of all candidates chosen for remote interviews. 

Inquiries may be addressed to the Department Chair, Dr. Logan Connors,  logan.connors@miami.edu .

To apply, see the advertisement on Workday for the University of Miami:

https://umiami.wd1.myworkdayjobs.com/en-US/UMFaculty/jobs/details/Assistant-Professor-of-French_R100075740-1?q=R100075740

 

Assistant Professor in Early Modern French (Temporary Cover) at the University of Cambridge
Posted 20 Mar 2024 - 21:59

The Faculty of Modern and Medieval Languages and Linguistics at the University of Cambridge is seeking to appoint a full-time University Assistant Professor in Early Modern French, from 1 October 2024 for a period of three years.

The Assistant Professor will contribute to the teaching and examining of 17th-Century French Literature, Thought and Culture, more broadly across early modern French Studies.

We invite applications from candidates with a record of, or clear potential for leading outstanding research in 17th-century French studies along with a broad-based expertise in early modern French. A particular interest in French Thought, while not obligatory, would be welcome.

It is also expected that the appointee will have the opportunity to participate in teaching and examining at postgraduate level in their field of expertise. The role includes an active contribution to the administration of the Faculty's activities. We welcome applicants with a record of excellence in research, commensurate with career stage, and a strong trajectory.

Candidates will have relevant teaching experience, have successfully completed a PhD in a relevant field by the start date for the post and be able to demonstrate active, collegial engagement in research, teaching and outreach in early modern French Studies. A native or near-native command of both French and English is essential.

For your application to be considered please ensure that you upload the following documents to your online application:

  • A covering letter
  • Your Curriculum Vitae, including a full list of publications
  • An article-length example of your written work (max 8,000 words, e.g. a previous publication or thesis chapter)
  • Three references are required, and applicants should ask their referees to send their reports to references@mmll.cam.ac.uk by the closing date

The closing date for applications is midnight (GMT) on Thursday 18 April 2024. We plan to hold interviews and selection activities in person during mid-May, subject to change.

Prospective candidates are welcome to seek more information beyond the Further Particulars by contacting Professor Nicholas Hammond at ngh20@cam.ac.uk. On questions of procedure, please contact the School HR team on MMLLPersonnel@admin.cam.ac.uk.

This post is fixed-term for 36 months or the return of the post holder, whichever is the earlier.

Please quote reference GP40804 on your application and in any correspondence about this vacancy.

The University actively supports equality, diversity and inclusion and we particularly welcome applications from candidates from a Black, Asian and Minority Ethnic background for this vacancy as they are currently underrepresented at this level in our Faculty. Details of some of the family-friendly policies operated by the University are at: https://www.hr.admin.cam.ac.uk/pay-benefits/cambens-employee-benefits/family-friendly

The University has a responsibility to ensure that all employees are eligible to live and work in the UK.

 

To apply, and for further information, follow this link to the advertisement on the University of Cambridge website:

https://www.jobs.cam.ac.uk/job/45559/

 

Thèse financée — Colportage urbains XVIe siècle - XVIIe siècle
Posted 15 Jan 2024 - 10:26

Une équipe de recherche à Sorbonne Université propose le projet de thèse "COLPORTAL", jusqu'au 31 janvier 2024.
Il s'agit d'étudier des écrits de colportage urbains de la fin 16eme siècle à la fin du 17eme siècle, d'un point de vue linguistique et discursif. La langue qu'ils emploient a-t-elle des traits spécifiques ? Des caractéristiques d'une langue 'populaire'? Une langue écrite par des lettrés vers des moins lettrés pour connoter le "populaire? On voudrait interroger la formation des publics à partir des formes linguistiques de l'écrit. 
Le projet reposera sur un corpus numérisé qu'il s'agira de préparer, d'annoter, de fouiller. Des notions en humanités numériques et une appétence pour les méthodes du TAL (NLP) sont requises.
Le candidat ou la candidate doit avoir passé moins de 12 mois en France dans les 36 derniers mois. Une audition sera organisée. La date limite est le 31 janvier 2024. Les conditions complètes d'éligibilité sont ici : https://soundai.sorbonne-universite.fr/dl/for_students

 

Descriptif étendu

COLPORTAL - Detailed Doctoral Research Project 
SUMMARY

Chapbooks, broadcasted by peddlers, are known to have been the first means of disseminating books outside the elite, in both town and country, from the 16th century onwards. Its effect has been compared to that of the mass media (Botrel 1993). They have already addressed for the French area as way of circulation of norms and ideas, but not enough yet as a resource for linguistic knowledge. The aim of this thesis is to propose an automatic approach of these data, which, from a computer science point of view, questions the ability of systems to be effective on discursive forms that evolve diachronically.

TITLE

Distant reading of chapbooks: questioning the varieties of French in the 16th and 17th centuries

SUPERVISORS

Gaël Lejeune and Karine Abiven (Sorbonne University)

Eligibility criteria for the candidates

https://soundai.sorbonne-universite.fr/dl/for_students

Applications : until 31st of January.

DESCRIPTION OF THE PROJECT

    Chapbooks are known to have been the first way of disseminating books outside the elite, in towns from the 16th century onwards, and later in the countryside. Their effect has been compared to that of mass media (Botrel 1993). It is thus a source of "pop culture", a culture that can be said to be popular, in the sense that it has a wide social circulation (and not because it relates to "the people", an overly essentializing notion).
    Studies on the subject have so far focused on the uses of reading (Chartier), the history of the print (Chartier and Lüsebrink), the social history of the peddlers' guild (Fontaine 1993) or the mediation of literature by these writings (in particular tales, Andries and Bolleme). But no study to date has embraced the many genres present in these documents : news (“faits divers”), fun facts, songs, broadside ballads, almanacs, fictions. Indeed, it's difficult for the human eye to study such a wide range of textual genres together. If chapbooks have been taken so far as a source of knowledge on ancient societies, we'd like to make them contribute to the history of language.
    This is why the contribution of automatic analysis methods, Natural Language Processing and Computer Vision is necessary. First of all, we need to have a general view of this data, which is impossible for the human mind, but also to observe the internal dynamics of these sets of documents, particularly at the linguistic and discursive level. More concretely, the aim is to challenge one of the prejudices about chapbooks: their inertia (always the same tales, the same repeated almanacs ...). The texts are said to be reproduced more or less identically, an impression that lends credence to the thesis of the "conservative" mind of the "people" (Mandrou 1964 reed. 1981). In the case of songs, for example, Keilhauer (2000) has shown that the repertoire is much more mobile than previously thought. The same is true of news items ("canards"), which are certainly based on well-known themes, but also adapt to current events. What about the evolution of forms of discourse? Is street literature fundamentally conservative (as would be "mass literature" in the capitalist regime of the contemporary area: Dubois 1983: 131), or can we find formal, discursive and linguistic innovations?
    Wide diffusion writings are an exceptional source of linguistic variation : diatopic variation (regional languages or local variations of language) ; diastratic variation (i.e. according to the social situation of the speakers); diachronic variation (according to the evolution of discursive forms over time). Computational methods (in particular classical similarity calculations or the use of diachronic embeddings) will be able to reveal the modifications that affect writings as they are republished and as society evolves. This project will take a more textual approach than the usual treatments this corpus has undergone, in order to determine what the content of the writings themselves can tell us about the uses and appropriations of these widely circulated objects. 
    The variations exhibited by these documents raise the question, little addressed on the Natural Language Processing side, of the ability of language models (including LLMs, Large Language Models) to represent plural languages. What can an LLM trained on contemporary data reveal about 16th-century French, and about all the internal variations of this language ? If there is not one French but various forms of French, what kind of French do we model if we fine-tune an existing LLM to these data? Does a model of the French language at some point become a model of an unique French language, and thus a multilingual model? How much this can bias the representation of language variations ? This work would enrich our knowledge of the behavior of LLMs on varied and under-resourced language states (Dufter 2020, Imani Googhari 2023).
    Another interesting aspect of this corpus is the material form of the documents: formatting, visual structure of the leaflets, presence or absence of illustration (woodcuts in particular), typographical formatting (bold, italics). This materiality of the document can provide information on its cognitive apprehension: what sequence of text is highlighted (summaries of texts, slogan-type forms or elements of language)? How can we infer hypotheses from the interactions between text and image, particularly for strategies of dissemination and memorization? The visual structure of documents will be another angle of study. Indeed, the cross-fertilization between Computer Vision and NLP is seldom exploited in Digital Humanities. In particular it appears that the typo-dispositional considerations of corpora are relatively little studied in the field.
    This angle of study, which borrows the point of view of sciences of the text, requires working on precise and structured corpora. For the study to be feasible, the corpus needs to be narrowed down: we have chosen to do this by focusing on productions from the early days of the peddlers' guild in Europe (late 16th-late 17th century). On the one hand, this allows us to focus on the penetration of written culture in a largely non-reading population at that time (later periods are already better studied). On the other hand, it allows us to focus on an urban language (since at the time, peddling was more concentrated in towns and not yet widespread in the countryside). The other limitation concerns linguistic observables: we'll be focusing on fixed forms of the language (in particular proverbs) and markers of orality (apostrophe, stimulus connectors, etc.). In return for these limitations, the corpus will take into account the generic heterogeneity of the content (tales, but also songs, miscellaneous facts, almanacs).  In addition, and as far as possible according to the profile of the doctoral student, the study would be multilingual : English chapbooks, German Volkbuch, or Spanish papeles públicos and Portuguese litteratura de cordel. As research on peddling is more developed in these other linguistic fields, the resources would be more readily exploitable.

The aim is to work jointly on textual data and metadata (dates, language, text genre, format, presence or absence of illustrations). Many resources already exist, in several languages (see numerous digital libraries or other online databases infra : websites references). The data produced as part of the thesis may be provided in open source format to enrich existing websites devoted to digitized chapbooks collections. Data obtained via trained model OCR could be contributed, possibly enriched by applying Named Entity Recognition (useful for detecting referent variability). 

Domaine :
Littérature – Linguistique – Humanités numériques- TAL – Histoire de l’imprimé

REFERENCES

-    Andries, Lise, et Bollème, Geneviève (éd.), La Bibliothèque bleue, en collaboration avec G.Bollème, Paris, Laffont, 2003.
-    Botrel, Jean-François, Les Aveugles colporteurs d'imprimés en Espagne, Mélanges de la casa Velazquez, 1993, n°9, p. 417-482.
-    Chartier, Roger, Lectures et lecteurs dans la France d’Ancien Régime, Seuil, Univers historique, 1987.
-    Chartier, Roger, et Lüsebrink Hans-Jürgen (dir.), Colportage et lecture populaire. Imprimés de grande circulation en Europe, XVIᵉ-XIXᵉ siècles, Paris, IMEC Éditions et Éditions de la Maison des Sciences de l’Homme, 1996.
-    Dubois, Jacques, L’institution de la littérature. Introduction à une sociologie, Bruxelles, Éditions Labor/Fernand Nathan, 1983.
-    Dufter, Philipp et Schütze, “Hinrich Identifying elements essential for BERT’s multilinguality”,  in Proceedings of the 2020 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing (EMNLP), Association for Computational Linguistics, 2020, p.  4423–4437.
-    Fontaine, Laurence, Histoire du colportage en Europe (XVᵉ-XIXᵉ siècle), Paris, Albin Michel, 1993. 
-     Imani Googhari, Ayyoob et Lin, Peiqin et Kargaran, Amir Hossein  et Severini, Silvia et Sabe, Masoud Jalili et Kassner, Nora et Ma, Chunlan et  Schmid, Helmut  et Martins, André, et Yvon, François et Schütze, Hinrich Glot500: Scaling Multilingual Corpora and Language Models to 500 Languages,  61st Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics (Volume 1: Long Papers), Toronto, Canada. Association for Computational Linguistics, 2023, p. 1082–1117.
-    Keilhauer, Annette, « La compétence vendue : Aspects de la relation entre éditeurs, chanteurs et public dans le colportage des chansons à Paris au XVIIIe s. », dans Chansons de colportage, Reims, ÉPURE - Éditions et Presses universitaires de Reims, 2002, p. 171-190.
-    Mandrou, Robert, De la culture populaire aux XVIIᵉ-XVIIIIᵉ siècles, La Bibliothèque bleue de Troyes, Paris, Stock, 1964.
 

Assistant Professor, French/Francophone Studies at Appalachian State University
Posted 30 Nov 2022 - 13:35

Location: Boone, NC
Tenure Status: Tenure Track
Provide Rank: Assistant Professor
Position Number: 044761
Department: Languages, Literatures & Cultures - 250250

Posting Date: 11/16/2022
Closing Date: 12/16/2022
Open Until Filled: No
Evaluation of Applications Begins: 12/16/2022
Proposed Date of Hire: 08/21/2023

Suggested Salary Range: Salary is competitive and commensurate with qualifications and experience.

Minimum Qualifications: Terminal degree French and Francophone Studies or related discipline, Native/near-native fluency in French and English, Evidence of an active record in research, scholarly or creative activities in Francophone Studies, Evidence of willingness to teach all levels French language, literature, and culture, Evidence of excellence in teaching, Commitment to service

Areas of Interest (No Minimum Level Required)

Commitment to mentoring and advising

Commitment to support graduate program and/or honors program in French

Willingness to work on student recruitment and retention

Willingness to develop courses in Francophone Studies

License/Certification Required: N/A


Special Instructions to Applicants

For a complete application, please apply and submit all below-required documents electronically through Appalachian State University's job board:

Cover letter

Curriculum vitae

Statement of teaching philosophy 

Diversity statement, describing plans to promote diversity issues and inclusive excellence in teaching, service, and/or outreach 

Teaching Evaluations/Peer Reviews

Research Sample 

Names and full contact information for three professional references

Unofficial undergraduate and graduate-level transcripts

Background Check Statement

Any offer of employment to a successful candidate will be conditioned upon the University's receipt of a satisfactory criminal background report.

Eligibility for Employment

Proper documentation of identity and eligibility for employment will be required before the hiring process can be completed.

Search Chair Name
Dr. Beverly Moser

Search Chair Email
moserba@appstate.edu

Quick Link
https://appstate.peopleadmin.com/postings/37174

Posting Number
FA00289P

 

Please note this position is based on enrollment and subject to available funding.

Individuals with disabilities may request accommodations in the application process by contacting Maranda Maxey, ADA/504 Coordinator, at 828-262-3056 or maxeymr@appstate.edu.

Essential Duties and Responsibilities

Teach undergraduate language and literature courses at all levels as needed

Teach regular undergraduate and graduate courses in Francophone literature and culture

Maintain an active research agenda

Provide department and university serviceType of Position: Full Time Position

Appointment Type: 1.0

Number Of Months Per Year: 9

Physical Demands of Position

Typical demands of classroom and educational environments.
 


The Department of Languages, Literatures, and Cultures is home to a diverse faculty. The department offers a variety of courses in language, culture, literature, and linguistics; these courses support General Education as well as the department's programs, which include Bachelor's degrees in East Asian Languages and Cultures, French and Francophone Studies, German, Spanish and Hispanic Studies, and initial licensure programs for K-12 French and Spanish teachers. The department also offers minors in Arabic, Chinese, French, German, Japanese, Russian, Spanish, and TESL/Applied Linguistics, two years of instruction in Latin and Portuguese, and graduate programs in French and Spanish K-12 and College Teaching.

The department collaborates with the Honors College, the International Business program, the Reich College of Education, and the interdisciplinary Global Studies program within the College of Arts and Sciences. The department also works closely with Appalachian's Office of International Education and Development, offering short-term faculty-led programs abroad and a large number of semester- and year-long exchange programs.We at Appalachian State University are committed to diversity, equity, and inclusive excellence both locally and globally.

We understand that the successful implementation of diversity, equity, and inclusive excellence is the responsibility of the entire university community, including alumni and official university governing bodies. A diverse campus community supports an influx of broad and distinct ideas that increase learning opportunities and strengthen the impact of our community as we work collectively to achieve a just experience for all.

We actively encourage, support, and promote a global mindset and an equitable environment where all will know that they belong and are safe to express their culture, identity, values, ideas, opinions, and creativity. We are committed to creating a culture of equity opportunity for all, one that has an expectation of fairness, justice, and equity-minded practice at all levels of the university community.

Appalachian State University is an Affirmative Action/Equal Opportunity Employer. The University does not discriminate in access to its educational programs and activities, or with respect to hiring or the terms and conditions of employment, on the basis of race, color, national origin, religion, sex, gender identity and expression, political affiliation, age, disability, veteran status, genetic information or sexual orientation.

Important Contacts:

Director of Human Resources/EEO Officer
Office of Human Resources
330 University Hall Dr.
Boone, NC 28608
(828) 262-3187

Office of Title IX Compliance
123 I.G. Greer Hall
Boone, NC 28608
(828) 262-2144

ADA/504 Coordinator & Office of Disability Resources Director
Office of Disability Resources
224 Joyce Lawrence Lane/Suite 112 Anne Belk Hall
Boone, NC 28608
(828) 262-3056

Assistant Professor of French (Tenure-Track) at Washington College
Posted 30 Nov 2022 - 13:28

The Department of World Languages and Cultures at Washington College is seeking a full-time tenure-track Assistant Professor of French beginning in fall 2023. The area of specialization is open, and we particularly welcome candidates with interdisciplinary interests, including, but not limited to race and ethnicity, gender and sexuality, environmental issues, media studies, or business. The teaching load is 3/3.

The successful candidate will hold a doctorate in French Studies (or related field) and must have demonstrated effectiveness in and commitment to undergraduate teaching, innovation in curriculum development, and native or near-native proficiency in French and English. They will be expected to teach courses in French and on Francophone culture at all levels of the program; perform curricular and administrative work of the French program; support program-related co-curricular activities; and participate in college-wide service obligations. Our department is a creative and dynamic program that engages in a critical way with nearly every student on campus. 

Founded in 1782, Washington College is a selective liberal arts institution of about 1,000 students that emphasizes excellence in teaching and a commitment to scholarly research. It is located on Maryland's Eastern Shore, about 1.5 hours from Washington, Baltimore, and Philadelphia. For more information, please consult the college's (http://www.washcoll.edu) and the department's website (https://www.washcoll.edu/academic_departments/world_languages_cultures/).

How to Apply

Please upload a letter of application that addresses your contributions to research, teaching, and promoting diversity, a CV, a teaching and research statement that includes a description of your contributions to promoting diversity, equity, and inclusion through your teaching, mentoring, and/or outreach (no more than 3 pages), names and contact information for three professional references, and an unofficial transcript to our online portal: https://www.washcoll.edu/people_departments/offices/human-resources/employment/index.php. Review of applications will begin on December 15th and continue until the position is filled. Initial interviews will be conducted via Zoom. Please direct any inquiries about the position to Nicole Grewling, search chair (ngrewling2@washcoll.edu). For assistance accessing our portal, contact hr@washcoll.edu.

EEO Statement & Title IX

Washington College values diversity within our students, faculty, and staff, and strives to recruit, develop, and retain the most talented people. Washington College does not discriminate in employment on the basis of race, color, creed, religion, sex, sexual orientation, transgender status, gender identity, age, national origin, disability, veteran status, or any other legally protected status in accordance with applicable federal, state and/or local laws. We particularly encourage members of historically underrepresented groups, veterans, individuals with disabilities, and others who demonstrate the ability to help us achieve our vision of a diverse and inclusive community to apply for this position. For information on Washington College's Title IX compliance, please visit https://www.washcoll.edu/title-ix/

Other Information

Employment is contingent upon completion of a successful background check and establishment of identity and verification of employment eligibility as required by the Immigration Reform and Control Act of 1986. It is the policy of Washington College to provide reasonable accommodations. If you require any accommodations to participate in any part of the hiring process, please contact hr@washcoll.edu

Washington College is an Equal Opportunity Employer committed to a diverse cultural environment and encourages applications from women, minorities, disabled persons and veterans.

  •  
  • 1 of 34
  • >>>

Scholarships Available

XVIIe siècle - Aide au financement d'événements scientifiques
Posted: 8 Feb 2023 - 02:21

La Société d’Etude du XVIIe siècle accorde régulièrement un soutien à des événements scientifiques centrés sur le XVIIe siècle (toutes disciplines confondues).

Les candidats à cette aide devront fournir un argumentaire détaillé du colloque ou de la journée prévue, un programme prévisionnel et un budget de l'événement.

La somme allouée ne pourra pas excéder 500 € (800 € pour les événements organisés par de jeunes chercheurs non statutaires).

Les demandes sont à adresser au président de la Société, Jean-Robert Armogathe (armogathe@gmail.com) et à la secrétaire, Céline Bohnert (celine.bohnert@univ-reims.fr). Elles seront examinées par le Conseil d'Administration.

Prochain délai : 10 juin 2023.

Délai suivant : automne 2023.

http://www.17esiecle.fr/soutien-a-des-evenements-scientifiques/

St Andrews Cameron Fellowship in Early Modern History
Posted: 27 Oct 2022 - 05:13

The Department of Modern History at the University of St Andrews invites applications for the Cameron Fellowship in Early Modern History, to be taken up during either semester of the academic year 2023-2024.

The Fellowship is open to any academic in a permanent university post with research interests in any aspect early modern history through to ca. 1780. The financial aspect of the fellowship is a subsidy (up to £4000) towards the cost of travel to St Andrews and accommodation during your stay. The successful applicant is normally someone enjoying research leave from their own institution. Previous Fellows have included Professor Margo Todd, Professor Jeffrey Jaynes, Professor Howard Louthan, Professor Beth Plummer, and Professor Katharine Gerbner.

The Fellowship carries with it no teaching duties,; instead, the Fellow is expected to take part in the normal seminar life of the community of early modern historians during their stay in St Andrews. Fortnightly seminars, held on a Thursday evening, run from September–December, and February–May. You will also be invited to lead a workshop on your chosen research theme during your stay. Fellows are provided with computing facilities and office space in one of the buildings occupied by the department. The University Library and Martyrs’ Kirk have excellent collections for early modern historians.

You should send a letter of application by the advertised closing date, together with a scheme of research for the project on which you will be engaged during your time in St Andrews.  You should also enclose a CV, together with the names of two academic referees, who should be asked to write by the closing date.

The closing date for applications is 19 December 2022. Previous applicants should not be deterred from applying.

Further enquiries may be addressed to the Departmental Chair, Dr Emily Michelson (edm@st-andrews.ac.uk).

XVIIe siècle - Aide au financement d'événements scientifiques
Posted: 17 Jan 2022 - 06:26

La Société d’Etude du XVIIe siècle accorde régulièrement un soutien à des événements scientifiques centrés sur le XVIIe siècle (toutes disciplines confondues).

Les candidats à cette aide devront fournir un argumentaire détaillé du colloque ou de la journée prévue, un programme prévisionnel et un budget de l'événement.

La somme allouée ne pourra pas excéder 500 € (800 € pour les événements organisés par de jeunes chercheurs non statutaires).

Les demandes sont à adresser au président de la Société, Jean-Robert Armogathe (armogathe@gmail.com) et à la secrétaire générale, Lise Michel (lise.michel@unil.ch). Elles seront examinées par le Conseil d'Administration.

Prochain délai : 1er février 2022.

Délai suivant : 15 juin 2022.

http://www.17esiecle.fr/soutien-a-des-evenements-scientifiques/

Aide au financement de colloques et journées sur le XVIIe siècle
Posted: 6 Jan 2021 - 12:24

Aide au financement de colloques et journées sur le XVIIe siècle

 

La Société d’Etude du XVIIsiècle accorde régulièrement un soutien à des événements scientifiques centrés sur le XVIIe siècle (toutes disciplines confondues).

Les candidats à cette aide devront fournir un argumentaire détaillé du colloque ou de la journée prévue et un programme prévisionnel.

La somme allouée ne pourra pas excéder 500 € (800 € pour les événements organisés par de jeunes chercheurs non statutaires).

Les demandes sont à adresser au président de la Société, Jean-Robert Armogathe (armogathe@gmail.com) et à la secrétaire générale, Lise Michel (lise.michel@unil.ch). Elles seront examinées par le Conseil d'Administration.

Prochain délai : 27 février 2021.

Délai suivant : 5 juin 2021.

 

The Thomas Jefferson Fund
Posted: 15 Dec 2020 - 03:04

The 2021 Call for Proposals is now open !

Created by the Embassy of France in the United States and the FACE foundation, the Thomas Jefferson Fund aims to encourage and support cooperation among the most promising young French and American researchers, and foster forward-looking collaborative research that addresses the most pressing global challenges.
The selected Franco-American projects will receive up to $ 20,000 over a period of 2 years.
Applications are accepted in the three following fields:
 
Humanities and Social Sciences (HSS)
Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM)
Science for Society (interdisciplinary STEM-HSS projects)
 
The most innovative projects involving significant transatlantic mobility, collaborative research activities, the organization of joint workshops or conferences, the publication of joint articles, and the participation of younger researchers (PhDs) will receive the highest priority.
The grant will cover travel expenses between France and the US, accommodation costs and a part of the organizational costs of joint conferences, and of publication costs.
Partner researchers are encouraged to obtain « in kind » and/or « in cash » co-funding from their institutions or from other sources of funding to cover all other types of expenses necessary to the successful implementation of the joint research project.
Proposals must be jointly submitted by one American researcher and one French researcher at the beginning of their career with mid- to long- term positions at a research or higher education institution in the United States or in France (post-doctorate level, assistant or associate professor, maître de conférences or chargé de recherche).

Deadline for the submission of the project proposals: February 24th 2021
Estimated announcement of the selected projects: June 2021
Estimated launch of the selected projects: Summer 2021

Interested parties are invited to apply here:
http://face-foundation.org/thomas-jefferson-fund/
For more information, please contact the Thomas Jefferson Fund team: thomasjeffersonfund@frenchculture.org

New Publications

Palacios, Joy. "Antitheatrical Prejudice: From Parish Priest to Diocesan Rituals in Early Modern France."
Posted: 7 Mar 2024 - 12:10

Palacios, Joy. "Antitheatrical Prejudice: From Parish Priest to Diocesan Rituals in Early Modern France." Theatre Survey, no. 2 (2023): 117-49. https://doi.org/10.1017/S0040557423000121.  

Have you ever wondered why some priests refused sacraments to actors while others didn't?This article examines the question of how and why the idea of the actor as public sinner spread to some dioceses and not others by examining the diocesan Ritual, the liturgical handbook that gave parish priests instructions about how to conduct liturgical ceremonies and in which actors were sometimes listed as public sinners. Scholarship has tended to focus on the bishop and to figure his decision to list actors as public sinners as a top-down imposition. Based on an analysis of the Ritual's use in seminaries and parishes between 1640 and 1740, this article argues instead that antiactor action spread first among parish-level clergy as they experimented with ways to respond to new cultural figures, such as professional actors, for whom diocesan Rituals did not yet include specific instructions. This process of incremental liturgical innovation comes into view when the Ritual's status as a ceremonial object is considered and helps reconstruct antitheatrical sentiment's performance history.

Transparences du passé Les théâtres de la catastrophe (XVIe-XVIIe siècles/XXe-XXIe siècles) (Christian Biet)
Posted: 7 Mar 2024 - 12:04

Christian Biet, Transparences du passé Les théâtres de la catastrophe (XVIe-XVIIe siècles/XXe-XXIe siècles), éd. Olivier Neveux et Sophie Houdard-Biet, Rennes, PUR, 2023.

Comment le théâtre a-t-il fait en France après les guerres de Religion qui ont ensanglanté le XVIe siècle? Comment s’est-il emparé de la violence inscrite dans la mémoire du chaos juste passé? Par quels effets frappants saisit-il le public ? Par quels détours le raisonne-t-il ?

Massacres, guerres civiles anglaises, premiers génocides indiens, débuts de l’esclavage : la première modernité a consacré une part importante de son théâtre à représenter ces moments d’une extrême violence. La tragédie cherche alors des causes au chaos et des formes pour leurs mises en scène. Qu’elle en rejoue l’événement violent dans les pièces d’actualité ou qu’elle choisisse de le figurer dans des fictions lointaines, elle réfléchit une Histoire dont l’origine est le sang.

Christian Biet a défendu ce théâtre contre une histoire littéraire trop souvent oublieuse et cantonnée à la tragédie régulière classique. Il l’a édité, commenté, fait jouer. Dans cet ouvrage crucial, fruit de vingt années de recherche, il montre à partir de cas et de pièces, l’actualité de ce corpus pour un public du XXIe siècle. Car ce théâtre fonctionne pour nous à la manière d’un miroir sans tain, les revenants des catastrophes lointaines révèlent comme en transparence notre temps contemporain de l’après-catastrophe.

Avec le soutien du labex Les passés dans le présent ANR-11-LABX-0026-01, de l’Unité de recherche HAR (Histoire des arts et des représentations), de l’université Paris Nanterre, et de l’UMR 5317 – IHRIM (Institut d’histoire des représentations et des idées dans les modernités).

Plus d'informations ici.

Œuvres complètes. Tome IX B 1757-1758, éd. Berchtold (Jacques), Jacob (François), Martin (Christophe), Séité (Yannick)
Posted: 7 Mar 2024 - 11:59

Œuvres complètes. Tome IX B 1757-1758, éd. Berchtold (Jacques), Jacob (François), Martin (Christophe), Séité (Yannick), Paris, Classiques Garnier, 2024.

Dans cette période critique, Rousseau compose, traduit, donne un nouvel élan à sa pensée : dans la Lettre à D’Alembert, il prend congé du monde parisien ; dans des textes longtemps inédits, il s’explique sur le lien social, le devoir moral et, en marge d’Helvétius, sur la marche de l’esprit humain. Ce volume propose un établissement renouvelé de la plupart des textes présentés grâce à la mobilisation de nouvelles sources manuscrites, au réexamen de plusieurs autres déjà connues, et à l’adoption de principes d’édition adaptés au statut de chacun d’entre eux.

Plus d'informations ici.

 

Théâtre des provinces au xviie siècle Une anthologie, éd. Louvat (Bénédicte), Pasquier (Pierre)
Posted: 7 Mar 2024 - 11:55

Théâtre des provinces au xviie siècle. Une anthologie, éd. Bénédicte Louvat et Pierre Pasquier, Paris, Classiques Garnier, 2024.

La présente anthologie donne à lire un échantillon de la production théâtrale des provinces françaises du xviie siècle en rassemblant sept pièces (trois tragédies, une tragi-comédie, deux comédies et un mystère), écrites en français ou en langue régionale et dont la composition couvre tout le siècle.

Plus d'incormations ici.

Albineana Cahiers d’Aubigné 2023, n° 35 Migrations et identités dans l’Europe humaniste (XVIe-XVIIe siècles)
Posted: 7 Mar 2024 - 11:52

Albineana Cahiers d’Aubigné  2023, n° 35 Migrations et identités dans l’Europe humaniste (XVIe-XVIIe siècles)

More info here.

  •  
  • 1 of 257
  • >>>

Conferences and Colloquia

Théâtre de femmes et femmes au théâtre : dramaturges, traductrices, actrices et critiques de théâtre en Europe du XVIIe au XIXe
Posted: 2 Feb 2024 - 05:09

« Les compétences des femmes en matière de théâtre, roman, poésie, essais et lettres, brochures pamphlets, articles de journaux ainsi que dans le domaine de la traduction ont notoirement contribué à la culture et à la société du temps, et en ont infléchi le cours »[1], ainsi s’exprime, dans un ouvrage de synthèse récent sur l’écriture féminine au XVIIIe siècle en France, Christie McDonald, en évoquant une réalité qu’un nombre croissant de travaux ne cesse d’explorer depuis des décennies en Europe et ailleurs.

Ce colloque entend apporter une contribution aux recherches qui visent à donner une visibilité et une évaluation critique aux « compétences » intellectuelles des femmes, en ciblant particulièrement le domaine théâtral. Pour cela, il entend comparer les situations et les évolutions en Europe du XVIIe au XIXe siècle. En effet, durant cette période, semble se développer une « volonté commune d’affirmer l’auteurité féminine »[2]. Le colloque s’intéressera donc à cette affirmation progressive.

Du XVIIe au XIXe siècle, le théâtre semble occuper une place intermédiaire, pour ce qui est de l’accessibilité des femmes à la création intellectuelle et artistique, entre la poésie, le roman, le journalisme, l’écriture épistolaire – des genres qu’elles pratiquent de plus en plus, donc objets de la recherche contemporaine –  et l’essai érudit ou scientifique, la prose historique, le poème épique entre autres, considérés par la société intellectuelle du temps comme plus élevés, fréquentés dans une proportion bien moindre par les femmes.

Cet espace « intermédiaire » pourra être interrogé selon quatre axes principaux, quoique non exclusifs :

L’exploration des œuvres des dramaturges et librettistes qui écrivent pour la scène (nombreuses) et qui arrivent à se faire représenter ou à mettre en scène elles-mêmes leurs pièces (beaucoup moins nombreuses).

L’activité des traductrices de théâtre et des critiques femmes qui écrivent des comptes-rendus des spectacles ou du théâtre imprimé.

La participation des femmes aux discussions esthétiques et théoriques sur le théâtre et à la promotion, la circulation et la représentation des pièces.

Le travail des actrices œuvrant en contact avec les dramaturges dans la construction de leurs personnages et de la mise en scène théâtrale.

On pourra en particulier se demander comment écrivent les femmes et ce qu’elles écrivent des femmes, autrement dit comment les femmes investissent ces champs, étant donné la contrainte qui pèse sur leur rôle social et donc sur leur production littéraire et critique. Il sera intéressant d’explorer les subtilités de leur discours implicite afin de voir si émerge une poétique du féminin propre à certaines aires culturelles ou plus largement européenne.

Les propositions de communication (2000 signes environ), assorties d’une brève notice bio-bibliographique, sont à envoyer pour le 30 avril 2024 conjointement à Morgane Kappès-Le Moing (Morgane.Kappes@univ-st-etienne.fr), Fanny Platelle (Fanny.Platelle@uca.fr) et Paola Roman (Paola.Roman@uca.fr).

Langues de travail : le français est encouragé, l’allemand, l’espagnol, l’italien et l’anglais sont possibles.

Comité d’organisation :

Morgane Kappès-Le Moing, maîtresse de conférences en civilisation et littérature espagnoles, IHRIM (UMR 5317), Université Jean Monnet Saint-Étienne.

Fanny Platelle, maîtresse de conférences en études germaniques, CELIS (UR 4280), Université Clermont Auvergne.

Paola Roman, maîtresse de conférences en études italiennes, CELIS (UR 4280), Université Clermont Auvergne.

Lieu : Maison des Sciences de l’Homme, 4 rue Ledru, 63057 Clermont-Ferrand

 

[1] Martine Reid (dir.), Femmes et Littérature : une histoire culturelle, I Moyen Âge-XVIIIe siècle, Paris, Gallimard, 2020, Quatrième partie. Le dix-huitième siècle 1715-1793, « Introduction » par Christie McDonald, p. 721.

[2] Isabelle Rouane Soupault, Une si vertueuse audace… Les femmes dramaturges dans l’Espagne du XVIIe siècle, Aix-en-Provence, Presses Universitaires de Provence, 2021, p. 59.

Uncommon Bodies Symposium: Feb. 15-16, 2024
Posted: 31 Jan 2024 - 12:33

Uncommon Bodies Symposium: Feb. 15-16, 2024

We hope the start of the new year has been good for you! Next month, we are organizing a major symposium on "Premodern Disability and Race in a Global Context" scheduled for Feb. 15-16, 2024. This symposium brings to the Twin Cities ten wonderful scholars (many of whom identify as BIPOC and/or disabled) who have made significant contributions to disability studies, premodern critical race studies, the history of medicine, and theater and performance. Our speakers are also brilliant teachers dedicated to making our classrooms more accessible and inclusive.

 

We seek your attendance and participation! Many of the planned events, including all the panel presentations, are hybrid. Two of our speakers will be joining remotely; eight will be here in person. Select the sessions that you're interested in by using this RSVP form: z.umn.edu/UncommonBodies

 

We seek your help in getting the word out! Please invite students, colleagues, administrators, staff, chairs of departments, and anyone who might benefit from the symposium. Please share the posters (one is a PDF, the other is a Word doc) widely. Thank you for your help in advance!

 

We look forward to seeing you in person or online soon!

 

Best wishes,

 

Penelope Geng (Macalester) and Jennifer Row (UMN)

 

An Uncommon Bodies Symposium: Premodern Disability and Race in a Global Context

 

The two-day Symposium, scheduled for Feb. 15-16, 2024, is co-sponsored by the University of Minnesota (Minneapolis) and Macalester College (St. Paul).  ONLINE AND IN PERSON!

 

The Symposium will bring to the Twin Cities a group of leading scholars of early modernity to illuminate the intersections of disability and race in the global early modern period. Organized by longtime collaborators Jennifer E. Row (associate professor of French, UMN) and Penelope Geng (associate professor of English, Macalester College), the Symposium will focus on the interlocking histories of disability and race. Contemporary oppressive policies and attitudes that advance eugenics, ablenationalism, and state-sanctioned debilitation and disablement of communities of color are rooted in early modern notions of fitness, deservingness, godliness, and beauty. These belief systems often worked together to define what forms of bodyminds were considered “normal” (and worth preserving) and what forms were “abnormal,” “deformed,” “disabled,” and not worth saving.

How did the art and literature of the early modern period imagine able-bodiedness and disability as well as the institutional processes of disablement (such as state-neglect of diseased and impoverished communities or early carceral systems)? How did definitions of “ability” and “disability” shift during the sixteenth, seventeenth, and early eighteenth centuries—a period in European history that was marked by wars of religion, urbanization, colonization, and slavery? These are some of the questions the Symposium will explore. 

 

Our Symposium will hold space for undergraduate students, graduate students, and postdoctoral fellows to learn from, socialize, and collaborate with speakers. Undergraduate and graduate students from both of our institutions will have a chance to do hands-on research with invited speakers in the Twin Cities’ premodern archives (e.g., the UMN Wangensteen Library and the Minneapolis Institute of Art).

MSU Medieval and Early Modern Seminar — Ainan Liu (Princeton University)
Posted: 5 Jan 2024 - 15:07

Please join MSU's Medieval & Early Modern Studies Seminar for our first talk of the spring semester: Doctoral Candidate Ainan Liu (Princeton University), will be presenting his research in a presentation entitled, "A Chinese Princess in Paris: Racial and Religious Self-Fashioning in Seventeenth-Century France." Wednesday, January 24 at 2:30pm In person (SBUS 214) or over Zoom (register here): http://tinyurl.com/24tt3syp

Ainan Liu is a Ph.D. candidate in French and Italian at Princeton University, where he specializes in seventeenth- and eighteenth-century French theater. His recent papers include “Imagining Inverted Worlds in Marivaux’s Experimental Theater” and “A Chinese Princess in Paris: Performing the Exotic to a Willing Audience,” on which his talk at MEMS is based. His research interests lie in interdisciplinary approaches to French theater, in particular the application of social science concepts to literary analysis. His dissertation proposes an anthropological interpretation of early modern French tragedy, and is tentatively titled Barbaric Acts in French Classical Theater (ca. 1635-1755).

CAHSA Online Lecture — Owen Stanwood
Posted: 1 Dec 2023 - 05:41

As part of its biannual online lecture series, the Collectif d’Anthropologie et d’Histoire du Spirituel et des Affects (CAHSA) is pleased to present a talk by Dr. Owen Stanwood, Associate Professor of History, Boston College (Massachusetts). The talk (in English) will last 30-40 minutes, followed by 20-30 minutes for discussion (in French and English). CAHSA’s Annual Meeting for 2023 will take place immediately after the lecture using the same Zoom link.

CAHSA Online Speaker Series

Presents

Dr. Owen Stanwood
Boston College (Massachusetts)

11 December 2023 

12h ET

(9h PT/ 10h MT / 11h CT / 18h CET)

Via Zoom

Please register to receive the Zoom link:

https://ucalgary.zoom.us/meeting/register/tJUtdOmvpzkqHtGrhTG_WHSpZgPXoZIUpI0r

We also invite you to consider becoming a member of CAHSA at www.cahsa.net ($15 CAD/year).

“Eden and Empire: A Huguenot's Global Journey at the End of the Seventeenth Century”

During the last part of the 1600s nearly 150,000 French Protestants fled France in the wake of the Revocation of the Edict of Nantes, settling around Europe and, in some cases, around the world. This talk will examine the making of this diaspora through the eyes of one migrant, Jacques de la Case, who left his home in southwestern France in 1683 and ended up visiting four continents and crossing two oceans in a twenty-year odyssey that ended with his death in a refugee community in Virginia in 1708. La Case's travels demonstrate the way that religion and geopolitics combined to transform the lives of individual people in early modern Europe. Like many Huguenots, he began his years of exile searching for Eden. He signed up on a venture to a mysterious island in the Indian Ocean described as the "Île d'Eden," where the refugees could set up their own independent republic. But instead of locating Eden, La Case found himself in a Dutch imperial outpost, where he was suspected of being a French operative and eventually tried for treason. After being acquitted and returning to Europe, La Case signed up on a new expedition, this time to set up a bountiful colony on North America's Gulf Coast. This plan too ended in failure, and as a consolation prize La Case was sent to Virginia, where he joined other refugees intended as a buffer on a frontier that was exposed to Native and French attacks. In the end, La Case's global journey showed that dreams of Eden could draw religious refugees to new worlds, but that the designs of empire often had greater impact on their destinies.

Author Bio:

Owen Stanwood is professor of history at Boston College. He is a historian of colonial America, the Atlantic world, and, more generally, of European overseas endeavors during the early modern era. He has a number of interests within this vast field, including the development of the British and French empires, the diffusion of Christianity, intercultural contact and interaction, and the history of exploration. He is the author of two books. The first, The Empire Reformed: English America in the Age of the Glorious Revolution (University of Pennsylvania Press, 2011), examined how fears of Catholicism galvanized and transformed Anglo-American political culture during the last decades of the seventeenth century. His newest book, The Global Refuge: Huguenots in the Age of Empire (Oxford University Press, 2020), focuses on the global diaspora of French Protestant refugees, who scattered around the world after Louis XIV revoked their right to freedom of worship in 1685, settling in communities stretching from New England to the Indian Ocean and playing a leading role in the development of the British and Dutch empires.
 

*** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

Chers et chères collègues,

Dans le cadre de sa série semestrielle de conférences en ligne, le Collectif d’Anthropologie et d’Histoire du Spirituel et des Affects (CAHSA) a le plaisir de proposer une conférence d’Owen Stanwood, professeur au département d’histoire du Boston College (Massachusetts). La conférence (en anglais) durera 30-40 minutes et sera suivie de 20-30 minutes de discussion (en anglais et en français). L’Assemblée Générale 2023 du CAHSA se tiendra immédiatement après la conférence en utilisant le même lien Zoom.

Les E-conférences du CAHSA

présentent

Owen Stanwood
Boston College (Massachusetts)

11 décembre 2023 

12h heure normale de l’Est

(9h heure normale du Pacifique / 10h heure normale des Rocheuses / 11h heure normale du Centre / 18h heure Europe centrale)

Via Zoom

Veuillez vous inscrire pour recevoir le lien Zoom :

https://ucalgary.zoom.us/meeting/register/tJUtdOmvpzkqHtGrhTG_WHSpZgPXoZIUpI0r

Nous vous invitons également de considérer la possibilité d’adhérer au CAHSA à www.cahsa.net ($15 CAD/an, payable en ligne).

“L’Éden et l’empire : le voyage à travers le monde d’un huguenot à la fin du dix-septième siècle”

À la fin du XVIIe siècle, près de 150 000 protestants français fuient la France à la suite de la révocation de l'Édit de Nantes, s'installant en Europe et ailleurs dans le monde. Cette conférence examinera les enjeux de cette diaspora à travers les yeux d'un migrant, Jacques de La Case. Parti de sa Guyenne natale en 1683, ce dernier visite quatre continents et traverse deux océans au cours d'une odyssée de vingt ans qui s’achève en 1708 par son décès, survenu dans une communauté de réfugiés en Virginie. Les voyages de La Case illustrent la façon dont la religion et la géopolitique transforment conjointement la vie des individus au début de l'Europe moderne. Comme beaucoup de huguenots, La Case commence ses années d'exil à la recherche de l'Éden. Il part à l’aventure sur une île mystérieuse de l'océan Indien, décrite comme « l’Île d'Eden », où les réfugiés pourraient fonder leur propre république indépendante. Or, au lieu d’arriver à destination, La Case se retrouve dans un avant-poste impérial néerlandais, où il est soupçonné d'être un agent français. Jugé pour trahison, il est acquitté et rentre en Europe avant de s’engager dans une nouvelle expédition, cette fois pour établir une colonie prospère sur la côte du Golfe de l'Amérique du Nord. Ce plan se solde également par un échec. La Case est alors envoyé en Virginie, où il rejoint d'autres réfugiés destinés à servir de « tampon » sur une frontière exposée aux attaques des autochtones et des Français. En fin de compte, le périple de La Case à travers le monde montre que le rêve d'Éden pouvait attirer des réfugiés religieux vers de nouveaux mondes, mais que les intérêts politiques avaient souvent une influence plus importante sur leur destin.

Notice biographique :

Owen Stanwood est professeur d’histoire au Boston College. Il est un historien de l’Amérique coloniale, du monde atlantique et, plus généralement, des entreprises européennes outre-mer au début de l'ère moderne. Il s'intéresse en particulier au développement des empires britannique et français, à la diffusion du christianisme, aux relations interculturelles et à l'histoire de l'exploration. Il est l'auteur de deux livres. Le premier, The Empire Reformed: English America in the Age of the Glorious Revolution (University of Pennsylvania Press, 2011), examine comment la peur du catholicisme galvanise et transforme la culture politique anglo-américaine au cours des dernières décennies du XVIIe siècle. Son dernier ouvrage, The Global Refuge : Huguenots in the Age of Empire (Oxford University Press, 2020), porte sur la diaspora mondiale des réfugiés protestants français qui, après la révocation de l’Edit de Nantes (1685), s’installent dans des communautés s'étendant de la Nouvelle-Angleterre à l'océan Indien et jouant un rôle de premier plan dans le développement des empires britannique et hollandais.

The 6th Randolph Vigne Memorial Lecture, 2023
Posted: 4 Nov 2023 - 08:04

Smuggling, Stealing, Selling & Shooting the books of  Dr Élie Bouhéreau

Dear colleagues,

You are cordially invited to attend the 6th Randolph Vigne Memorial Lecture,

Smuggling, Stealing, Selling & Shooting the books of Dr Élie Bouhéreau

A public lecture by Dr Jason McElligott, Director of Marsh’s Library in Dublin.

The important book collection of the Huguenot refugee Élie Bouhéreau arrived in Dublin in 1697. Visitors to Marsh’s Library are often told that the personal library of our first Keeper of the Library survives intact in its original form on the shelves. This is not quite true. Certainly, there are over 2,200 items in the collection, and they remain in the room in which they were originally placed when the library first opened to the public. Yet, perhaps as much as 10% of the original collection has gone missing through a mixture of theft, war damage, and a sale of ‘duplicates’ in 1833. This paper will examine what is missing from Dr. Bouhéreau’s library and what these lost items tell us about the nature and scope of the original collection.

Time & date: 6.00 pm on Tuesday 14 November 2023

Location: The Medical Society of London, Lettsom House, Chandos Street, London W1G 9EB.

Randolph Vigne (1928-2016) was a very courageous anti-Apartheid activist in South Africa, as well as a scholar of Huguenot history. This is the 6th annual memorial lecture organised in his honour by the Huguenot Society of Great Britain and Ireland.

Free entry.

All welcome.

  •  
  • 1 of 43
  • >>>

Member News Briefs

Avis de soutenance
Aix-Marseille Université

Avis de Soutenance

Mathilde Mougin soutiendra sa thèse intitulée « De l'expérience des corps à la fabrique d'une "science" de l'homme : discours pré-anthropologiques dans la littérature de voyage (1578-1721) ».

La soutenance aura lieu le jeudi 21 décembre à l'Université d'Aix-Marseille et le jury sera composé de : 

Gilles Bertrand, Professeur, Université Grenoble Alpes, Rapporteur

Marie-Christine Pioffet, Professeure, York University, Rapporteuse

Grégoire Holtz, Professeur, Université Paris Saclay, Examinateur

Rafael Mandressi, Directeur de recherches, CNRS, Examinateur

Ashley M. Williard, Associate Professor, University of South Carolina, Examinatrice

Frédéric Tinguely, Professeur, Université de Genève, Président du jury

Sylvie Requemora, Professeure, Aix-Marseille Université, Co-directrice de thèse

Anne Carol, Professeure, Aix-Marseille Université, Co-directrice de thèse

 Résumé :

Cette thèse a pour objet l’étude de la représentation du corps et de l’être humain dans un ensemble de récits de voyage de la fin du XVIe siècle et du XVIIe siècle réalisés en Amérique (Jean de Léry, Marc Lescarbot), aux Antilles (Jean-Baptiste Du Tertre), en Orient (Robert Challe, Jean-Baptiste Tavernier, François Bernier), en Afrique (Pierre-Martin de La Martinière, Pidou de Saint-Olon, Froger), ainsi qu’en Europe (Montaigne), complété par un corpus iconographique tiré de la littérature géographique contemporaine (Atlas de Blaeu, recueils de costumes, etc.). Qu’il soit le fruit d’un voyage en Amérique, continent incarnant alors l’exotisme le plus radical (Léry, Lescarbot), ou d’un voyage en Orient (Tavernier, Bernier), dont la plus grande proximité n’annule pas la distance morale, le récit de voyage restitue une expérience du corps inédite en même temps qu’il accorde à l’autre une place privilégiée. L’Amérindien, le Turc, le Moghol, l’Africain sont en effet autant d’avatars d’altérité que le voyageur s’emploie à décrire, en même temps que de potentiels alter ego avec lesquels il établit un contact et une interaction à l’occasion d’un séjour plus ou moins long en terre étrangère. Ainsi, le corps est à la fois un opérateur de décentrement et un centre épistémologique par lequel le voyageur accède à de nouveaux savoirs sur l’homme qu’il met en forme dans son récit aux dimensions pré-anthropologiques, et dont la forme homodiégétique constitue un espace privilégié dans lequel s’élaborent et s’affinent sa méthode ainsi qu’une réflexivité propre à la « science ». En effet, soucieux de décrire fidèlement les populations rencontrées, les voyageurs envisagent tout d’abord l’aspect physique de celles-ci, puis leurs ornements et vêtements pour les inscrire dans leur environnement social, avant de détailler leurs coutumes en matière d’unions, de nourriture, de culte ou encore de justice. En outre, les voyageurs manifestent véritablement le désir de produire une « anthropologie » comprise plus généralement comme une « science » de l’homme, insérant pour cela le matériau ethnographique collecté dans une pensée plus large de l’être humain. Ils proposent alors une taxinomie des « espèces » humaines qui participe à une racialisation progressive de l’altérité, jusqu’alors surtout envisagée à travers le prisme de la tradition de la caractérologie morale des climats.

The aim of this thesis is to study the representation of the body and the human being in a set of travel narratives from the late 16th and 17th centuries, written in America (Jean de Léry, Marc Lescarbot), the Caribbean (Jean-Baptiste Du Tertre), the Orient (Robert Challe, Jean-Baptiste Tavernier, François Bernier), Africa (Pierre-Martin de La Martinière, Pidou de Saint-Olon, Froger), as well as in Europe (Montaigne). This study is supplemented by an iconographic material drawn from contemporary geographical literature (Blaeu's Atlas, costume collections, etc.). Whether resulting from a journey to America, a continent that embodied the most radical form of exoticism at the time (Léry, Lescarbot), or a journey to the Orient (Tavernier, Bernier), where greater proximity does not prevent moral distance, the travel narrative conveys a unique bodily experience while granting a privileged place to the other. The Amerindian, the Turk, the Mughal and the African are all avatars of otherness that the traveler sets out to describe, as well as potential alter egos with whom they establish contact and interaction during a more or less extended stay in foreign lands. Thus, the body is both an agent of decentering and an epistemological center through which the traveler gains new knowledge about humans, which is shaped in their pre-anthropological narrative. The homodiegetic form of the narrative constitutes a privileged space for the elaboration and refinement of the traveler's method as much as a reflexivity specific to 'science.' As they endeavor to provide a faithful description of the encountered populations, travelers first consider their physical appearance, then their ornaments and clothing to contextualize them in their social environment, before detailing their customs regarding unions, food, worship, or justice. Furthermore, the travelers genuinely express the desire to produce an 'anthropology,' understood more broadly as a 'science' of humankind, incorporating the ethnographic material collected into a broader thought about the human being. They propose a taxonomy of human 'species,' contributing to a progressive racialization of otherness, which until then had been viewed mainly through the prism of the tradition of moral characterology of climates.

URL de référence : https://cielam.univ-amu.fr/evenements/soutenance-these-mathilde-mougin-21-decembre-2023

Post date: 4 months 2 weeks ago
L'Atlas Molière shortlisted for the Literary Encyclopedia Book Prize

We are thrilled to announce that Christophe Schuwey, Clara Dealberto and Jules Grandin L'Atlas Molière (Paris, Les Arènes, 2022) has been shortlisted for the Literary Encyclopedia 2022 annual book prize. Congratulations to the winners : Albrecht Classen, Freedom, Imprisonment, and Slavery in the Pre-Modern World (De Gruyter, 2021) and
Sabiha Huq, The Mughal Aviary: Women’s Writings in Pre-Modern India (The University Press Limited, 2022). 

Post date: 4 months 2 weeks ago
Award for La Princesse de Clèves Digital Edition
Bilis: Wellesley College, Blanchard: Swarthmore College, Harrison: Grinnell College, and Visentin: Smith College

We are pleased to announce that La Princesse de Clèves by Lafayette: A New Translation and Bilingual Pedagogical Edition for the Digital Age ed. Bilis, Blanchard, Harrison, and Visentin (Lever:2022) has been named a PROSE Awards finalist by the American Association of Publishers for 2023.

Post date: 1 year 2 months ago
Charlotte Trinquet du Lys Promoted to Full Professor
University of Central Florida

Join us in congratulating Charlotte Trinquet du Lys for her promotion to Full Professor in August 2022! Charlotte Trinquet du Lys is Professor of French at the University of Central Florida, and was co-President of the 2021 SE17 Annual Conference with Anne Duprat.

Post date: 1 year 3 months ago
Anna Rosensweig latest book to understand contemporary U. S. politics
University of Rochester

U Rochester's News Center featured Anna Rosensweig latest book as key to understand contemporary U.S. politics:

https://www.rochester.edu/newscenter/early-modern-resistance-theory-christian-right-544452/

Congratulations to her for such compelling work, and for highlighting once again the relevance of Early Modern works in contemporary media environement.  

Post date: 1 year 3 months ago
  •  
  • 1 of 17
  • >>>